O nas
Przedszkole „Semaforek” mieści się w Chabówce. Chabówka jest małą miejscowością położoną u podnóża Gorców, niedaleko Rabki- Zdrój, przy trasie do Zakopanego. Atrakcją naszej miejscowości jest znany Skansen Taboru Kolejowego, dlatego właśnie nasze przedszkole nazywa się "Semaforek".
Wszyscy pracownicy przedszkola tworzą miłą i twórczą atmosferę, a swoje działania i przedsięwzięcia kierują do dzieci, aby miejsce, w którym przebywają, było dla nich przyjazne i pełne ciepła. Towarzyszą dzieciom w codziennym odkrywaniu otaczającego je świata, a poprzez zabawę wprowadzają je w świat przedszkolnej rzeczywistości: wesołej, przyjaznej i aktywnej.
Pragniemy nie tylko zapewnić dzieciom bezpieczne miejsce i warunki do wszechstronnego rozwoju ale także konstruktywnie współpracować z rodzicami. Naszym celem jest pomaganie dzieciom w stworzeniu przez nie pozytywnego obrazu samego siebie, w tym szacunku dla siebie i innych. Wartości na których skupiamy się pracując z dziećmi to: bezpieczeństwo, radość, szczęście, wiara we własne siły, wyobraźnia, pomysłowość, satysfakcja, tolerancja, estetyka oraz wrażliwość.
PODSTAWA PRAWNA
Koncepcja pracy i rozwoju przedszkola opracowano na podstawie:
● Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U.Nr168, poz.1324)
● Rozporządzenia MEN z dnia 23 grudnia 2008r. – Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego ( Dz. U. z 2009r.,Nr4, poz.17),
● Statutu Przedszkola w Chabówce
CELE KONCEPCJI PRZEDSZKOLA
- Diagnozowanie umiejętności i wiadomości dzieci, dbałość o ich wszechstronny rozwój
- Rozwijanie u wychowanków takich cech charakteru, jak: dobroć, empatia, otwartość, zaradność, odporność emocjonalna, samodzielność, wiara we własne możliwości, umiejętność współdziałania
- Stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku rodzinnym i przedszkolnym:
- Wspomaganie rodziców w wychowaniu dziecka
- Efektywne angażowanie rodziców do realizacji zadań określonych w koncepcji
- Promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym
- Opracowanie i wdrożenie systemu pomocy psychologiczno – pedagogicznej
- Doskonalenie procesów wspomagania i edukacji dzieci, w tym poszerzenie nowatorstwa pedagogicznego w przedszkolu
PRIORYTETY PRZEDSZKOLA
1. Bezpieczeństwo, miła i serdeczna atmosfera – jest warunkiem zdrowia (psychicznego i fizycznego) oraz prawidłowych postaw dzieci, pracowników i rodziców. Wpływa na tempo rozwoju. Służy prawidłowej współpracy, wzajemnej akceptacji, poczucia wartości i zachowania dobrego klimatu. Tworzy podstawę do współpracy i zadowolenia.
- Zdrowy tryb życia: zdrowa żywność, ruch na świeżym powietrzu, wycieczki krajoznawcze, spacery, obserwacje przyrody,
- Teoretyczne poznawanie zagrożeń i niebezpieczeństw na drodze, w kontaktach z nieznajomymi, na podwórku przedszkolnym i domowym,
- Nabywanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy, prawidłowego zachowania się w czasie wypadku,
- „Dbam o siebie i o innych” - kierowanie się zasadami bezpieczeństwa i zdrowia.
- „Ja i moje relacje z innymi” - stwarzanie dziecku właściwej atmosfery wychowawczej opartej na życzliwości, rozumieniu, właściwej akceptacji.
- Współpraca z rodziną dziecka i najbliższym środowiskiem,
- Aktywny udział rodziców w uroczystościach i imprezach przedszkolnych – kultywowanie tradycji przedszkolnych,
- Podnoszenie świadomości pedagogicznej rodziców
2. Twórczość – wyraża się w aktywności, myśleniu i odkrywaniu. Wpływa na tempo i jakość rozwoju oraz trafność wyborów korzystnych rozwiązań. - Wspólna praca i zabawa nauczyciela wraz z dziećmi
- Aktywne uczestnictwo w konkursach plastycznych, muzycznych, teatralnych (reprezentowanie przedszkola na zewnątrz)
- Kalendarz imprez tematycznie związany z zachowaniem tradycji i porami roku – występy artystyczne dzieci
- Wystawy prac plastycznych
- Teatrzyki przedstawienia w wykonaniu dzieci
3. Samodzielność - dążenie do samorozwoju stanowi podstawę radzenia sobie w życiu. Przyczynia się do wykonywania podejmowanych zadań.
- uczenie się poprzez zabawę
- oferty dzieci
- samodzielne poszukiwanie rozwiązań
- umiem sam zadbać o swój wygląd
- umiem sam myśleć
- sam rysuję, śpiewam, tańczę
4. Wspomaganie rozwoju dziecka – dążenie do zaspokojenia potrzeb dziecka na miarę jego możliwości
- Uwzględnianie potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci
- "Mam własne spojrzenie na świat" - doskonalenie warunków do wspomagania wszechstronnego rozwoju dziecka
- Rozszerzanie i podtrzymywanie bliskich kontaktów z dziećmi innych przedszkoli .
WIZJA PRZEDSZKOLA
- Jesteśmy kreatywni, otwarci i ciekawi świata.
- Naszą przedszkolną rodzinę stanowią dzieci, rodzice i wszyscy pracownicy
Nasze wartości:
- bezpieczeństwo, życzliwość, tolerancja, ciepła, domowa atmosfera,
- stosowanie na co dzień Kodeksu Przedszkolaka
- przestrzeganie konwencji Praw Dziecka
Zapewniamy:
- bardo dobrze przygotowaną kadrę, systematycznie doskonalącą się i wzbogacającą swój warsztat pracy, wspomagającą dzieci w rozwijaniu uzdolnień niezbędnych w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
- troskliwą opiekę i tworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka na różnych płaszczyznach jego aktywności, przebiegające w radosnej, pełnej akceptacji atmosferze,
- diagnozowanie i rozwijanie inteligencji wielorakich u dzieci
- rozwijanie pozytywnych cech charakteru (dobroć, tolerancja, empatia, otwartość, zaradność, odporność emocjonalna, samodzielność, kreatywność, wiara we własne możliwości, umiejętność współdziałania)
- zdrowy i higieniczny rytm dnia dostosowany do potrzeb dzieci,
- kontakt z nauczycielem, wspieranie rodziców w wychowaniu dzieci zgodnie z uniwersalnym systemem wartości,
- indywidualne traktowanie każdego dziecka.
Oferujemy:
- aktywne metody pracy, programy autorskie i projekty edukacyjne tworzone tylko na potrzeby naszego przedszkola, naszych dzieci i rodziców,
- zajęcia dodatkowe ( j. angielski, zajęcia taneczne , zajęcia kompensacyjno – korekcyjne , zajęcia regionalne )
- wycieczki krajoznawcze przy współudziale i uczestnictwie rodziców,
- uroczystości rodzinne, przedszkolne i grupowe
- udział dzieci i rodziców w konkursach przedszkolnych i ogólnopolskich, zajęciach otwartych, spotkaniach z przedstawicielami poradni
- udział w akcjach charytatywnych w kraju i naszym lokalnym środowisku
CO JEST NAJPILNIEJSZE DO WYKONANIA?
1. Konieczność znalezienia środków finansowych wykonanie chodnika i podjazdu , malowanie elewacji i wymiana dachu .
2.Zamontowanie paneli w pozostałych salach zabaw oraz gruntowne malowanie wszystkich pomieszczeń w przedszkolu .
3.Konieczność znalezienia środków na zagospodarowanie placu zabaw .
DECYZJA
Dostrzeżenie każdego problemu i dążenie do optymalnego rozwiązania. Plac zabaw powstanie w roku 2012.
Nasze problemy będą rozwiązywane w miarę ich ważności, możliwości zasobów przedszkola, możliwości finansowych samorządu, umiejętności kadry pedagogicznej i kierowniczej oraz zaangażowania rodziców.
CEL DO OSIĄGNIĘCIA
Gdzie jesteśmy obecnie?
- Brakuje nam sali gimnastycznej do ćwiczeń z dziećmi i organizacji uroczystości przedszkolnym na większą skalę
- Przedszkole jest placówką tylko pięciogodzinną , możliwość z korzystania przez rodziców ze „Świetlicy przedszkolnej” za pełną miesięczną odpłatnością lub na godziny za pobyt powyżej podstawy programowej ,
- Brakuje na wyposażenie placu zabaw dla dzieci ( ogrodzenie, nawierzchnia )
- Mamy niedostateczne środki finansowe na zatrudnienie w przedszkolu: logopedy, psychologa, pedagoga, lekarza)
- Brakuje nam sali komputerowej dla dzieci i sprzętu komputerowego
Dokąd zmierzamy? Kroki do podjęcia
- Pozyskanie środków finansowych na zagospodarowanie placu zabaw dla dzieci
- Używanie do prac porządkowych środków przyjaznych środowisku
- Systematyczna konserwacja i naprawa sprzętu i mebli znajdujących się w budynku
- Zakup komputerów lub tablicy interaktywnej
- Sukcesywne doposażenie sal zajęć w zabawki i pomoce dydaktyczne
- Dbałość o wysoki poziom estetyczny pomocy, zabawek, elementów dekoracyjnych w salach, holu placówki
- Włączenie katechetki w pracę przedszkola
- Zwiększanie częstotliwości spotkań z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań przedszkole – rodzic
- Podnoszenie wiedzy pedagogicznej i psychologicznej nauczycieli poprzez uczestnictwo w kursach, warsztatach, szkoleniach ,studiach podyplomowych
- Rozszerzenie form współpracy ze środowiskiem lokalnym
- Kontynuowanie współpracy z poradnią psychologiczno – pedagogiczną (logopeda, pedagog, psycholog)
- Pozyskiwanie środków finansowych poprzez realizacje projektów, poszukiwanie sponsorów i darczyńców
- Rozszerzenie współpracy z rodzicami
- Udzielanie fachowej pomocy rodzicom i dzieciom zgodnie z nowymi procedurami
- Stworzenie strony internetowej
- Propagowanie działań placówki w środowisku
- Współpraca z innymi placówkami oświatowymi.
MISJA PRZEDSZKOLA
W naszym przedszkolu, tak jak w domu - dobrze czuje się każde dziecko: mądre, rozbrykane, lękliwe, nieśmiałe, o wielkim sercu,rezolutne, smutne, zagubione, pracowite, gadatliwe, nieposłuszne, roześmiane…..,bo „Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” J.Korczak
- Do naszego przedszkola przyjmujemy dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat.
- W świat uniwersalnych wartości wprowadza wszystkich wypracowany wspólnie z dziećmi - „Kontrakty grupowe „
- Dobrze wykwalifikowana kadra odkrywa i rozwija w dzieciach ich zdolności, zapewnia przedszkolakom poznanie świata wszystkimi zmysłami.
- Diagnozuje, ukierunkowuje i wspomaga rozwój dziecka, zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacji ze środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym.
- Wartościowe zabawy w ciepłej atmosferze przygotowują je do podjęcia szkolnych obowiązków.
- Wycieczki i spacery pomagają odkryć, zrozumieć środowisko lokalne i przyrodnicze.
- Pragniemy, aby dzieci i ich rodzice mieli poczucie bezpieczeństwa i współdecydowania o ważnych sprawach przedszkola.
- Chcemy wspólnie z rodzicami dążyć do szanowania praw naszych dzieci, wynikających z Konwencji Praw Dziecka.
Dziecko jest naszym największym dobrem, niepowtarzalnym podmiotem naszych oddziaływań wychowawczych, dlatego nasza praca wychowawcza, opiekuńcza i pedagogiczna opiera się na indywidualnym traktowaniu każdego wychowanka.
KIERUNKI ROZWOJU PRZEDSZKOLA
● Tworzenie warunków do indywidualnego i wszechstronnego rozwoju każdego dziecka, zgodnie z jego możliwościami i potrzebami
● Modelowanie, projektowanie, pobudzanie zdolności dziecka poprzez stosowanie metod wyzwalających jego aktywność
● Wzmacnianie pozytywnego wizerunku przedszkola w środowisku lokalnym poprzez upowszechnianie osiągnięć oraz rozszerzanie oferty edukacyjnej .
CELE STRATEGICZNE
I. Podnoszenie, wzmacnianie efektów działalności wychowawczej, opiekuńczej i dydaktyczne
II. Doskonalenie procesów zachodzących w przedszkolu, z uwzględnieniem:
- realizacji i ewaluacji koncepcji pracy przedszkola
- monitoringu realizacji podstawy programowej
- systematycznego współdziałania nauczycieli w procesie edukacji dzieci
i prowadzenia działań służących wyrównywaniu szans edukacyjnych
III. Kształtowanie pozytywnego wizerunku placówki w środowisku
IV. Zapewnienie ciągłego rozwoju i doskonalenia jakości pracy
TRADYCJE PRZEDSZKOLNE
Przedszkole ma już własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę.
Ma tez swoje logo i kalendarz imprez i wydarzeń:
● Akcja charytatywna „Nakrętki ”
● Spotkanie z Mikołajem
● Jasełka i spotkanie wigilijne i Wielkanocne
● Biesiada z Babcią i Dziadkiem i spotkania w Domu Opieki
● Dzień Rodziny - piknik
● Pożegnanie 6 – Latków
> Dzień Dziecka – baśniowa parada , festiwal piosenki , bajka dla dzieci w wykonaniu rodziców
>wycieczki autokarowe – ZOO , Zakopane , Nidzica
>Dni otwarte dla dzieci nowo przyjętych
>Posiady Góralskie
MODEL ABSOLWENTA
Absolwent naszego przedszkola to dziecko, które dba o swój rozwój w każdej sferze - uczestniczy w różnych formach aktywności ruchowej,poznawczej i twórczej, przestrzegając podstawowych norm społecznych, zasad zdrowego, efektywnego i bezpiecznego stylu życia prezentowanego wobec siebie i najbliższego otoczenia.
Dziecko kończące nasze Przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia.
Wykazuje:
- otwartość i serdeczność wobec ludzi
- motywację do poznawania czegoś nowego,
- umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości,
- umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałość,
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
- umiejętność współpracy w grupie
- tolerancję i akceptację dla odmienności ludzi
- samodzielność
- odporność na stres
Posiada:
- zdolność do obdarzania nauczycielki (i innych dorosłych) uwagą i porozumiewania się w zrozumiały sposób,
- wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
- podstawową wiedzę o świecie,
Umie:
- cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję z samodzielnie wykonanego zadania,
- posługuje się zdobyczami techniki
Rozumie, zna:
- swoje mocne strony, wie jak rekompensować swoje słabości
- prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi
- zasady bezpieczeństwa, zabawy, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
- zasady kultury współżycia i postępowania,
- kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
- potrzebę szanowania przyrody i środowiska
Nie obawia się:
- występować publicznie,
- reprezentować grupę,
- chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi,
- wykazywać inicjatywę w działaniu,
- wyrażania swoich uczuć,
- bronić słabszych
Działa:
- kreatywnie,
- z pomysłem,
- cierpliwością
- zgodnie z własnymi potrzebami i zainteresowaniami
Współpracuje:
- zgodnie z poznanymi i akceptowanymi przez wszystkich zasadami i normami współżycia w grupie
Poszukuje:
- nowej wiedzy
- doświadczeń
- inspiracji do twórczej pracy
- ciekawych zainteresowań
KIERUNKI REALIZACJI KONCEPCJI
PRACA Z DZIEĆMI
ZADANIA |
FORMA REALIZACJI |
TERMIN |
OSOBA ODP. |
UWAGI |
||
Adaptacja dziecka w przedszkolu |
Rozpowszechnienie informacji prezentującej działalność przedszkola Realizacja „Dni otwartych „ Organizowanie warunków działalności przedszkola pozwalających na zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji przedszkola przez dzieci i rodziców. |
Od marca każdego roku Koniec czerwca Cały rok |
Dyrektor, wyz.naucz. n – le dzieci młodszych |
|
||
Diagnoza przedszkolna |
Diagnozowanie umiejętności, potrzeb poprzez obserwację dzieci, analizę wytworów działalności dziecięcej Diagnozowanie umiejętności dzieci na podstawie analizy wywiadu z rodzicami |
Diagnoza wstępna, śródroczna, końcowa wrzesień
|
Wszystkie nauczycielki |
|
||
Wspomaganie i edukacja dzieci
|
Dostosowanie wyposażenia sal do potrzeb rozwijania potencjału dzieci Umożliwianie dzieciom swobodnego wyboru aktywności zabawowej Realizacja programów autorskich: Program profilaktyki ,Program wychowawczy, Program regionalny dla dzieci zdolnych Stwarzanie warunków do autoprezentacji swoich zainteresowań, hobby na forum grupy, przedszkola Uczestniczenie w konkursach przedszkolnych i ogólnopolskich |
Wg potrzeb
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
|
Wszystkie nauczycielki
Nauczyciele – autorzy
Wszystkie nauczycielki
|
|||
Uczenie dzieci wyrażania uczuć i emocji |
Wykorzystanie naturalnych sytuacji do rozpoznawania i radzenia sobie przez dzieci z emocjami Wykorzystanie bajek w rozpoznawaniu, nazywaniu emocji Rozwijanie odporności emocjonalnej poprzez uczestniczenie w prezentacjach artystycznych, scenicznych przed zaproszonymi gośćmi |
Cały rok |
Wszystkie nauczycielki
|
|
||
Rozwijanie pożądanych cech charakteru
|
Opracowanie wspólnie z dziećmi „Kontraktu grupowego” Przybliżenie dzieciom „Praw dziecka” Opowiadanie bajek w kontekście kształconych cech charakteru Wykorzystywanie zabaw kształtujących charakter Wprowadzenie i modyfikowanie, systemów motywacyjnych” zgodnie z możliwościamii potrzebami dzieci |
wrzesień
Cały rok |
Wszystkie nauczycielki
|
|
||
Promowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia |
Realizowanie programu profilaktyki przedszkola Program Czyste powietrze wokół nas Realizowanie programu „Program profilaktyczny – dbam o własne zdrowie, bezpieczeństwo i sprawność fizyczną” |
Cały rok |
Wszystkie nauczycielki
Nauczyciele - autorzy
|
|
PRACA Z RODZICAMI
ZADANIA |
FORMA REALIZACJI |
TERMIN |
OSOBA ODP. |
UWAGI |
Poszukiwanie efektywnych sposobów komunikacji z rodzicami |
Ustalenie konsultacji pedagogicznych nauczycielaz rodzicami Zapraszanie rodziców na zajęcia otwarte Zapraszanie na uroczystości przedszkolne Organizowanie spotkań rodziców z psychologiem i pedagogiem
Prezentowanie na tablicach dla rodziców ciekawych publikacji, gotowych rozwiązań i podpowiedzi do różnych sytuacji pedagogicznych i wychowawczych Aktywizowanie członków Rady Rodziców do przekazywania informacji pozostałym rodzicom o planowanych działaniach przedszkola |
Wrzesień każdego roku
2 razy w roku Wg kalendarza imprez 2 – 3 razy w roku szkolnym
Na bieżąco
Cały rok |
Wszystkie n – ki
Wszystkie n – ki
Odp. N – ka Psycholog, pedagog
Odp. N – ki Dyrektor Przewodniczący Rady Rodziców |
|
Włączanie rodziców w działania przedszkola |
Angażowanie rodziców w życie przedszkola i grupy (uroczystości, konkursy) Współorganizowanie przedsięwzięć: „Cała Polska czyta dzieciom” Nakrętki ,Rebba – baterie , „Eko szkoła ” Konkursy |
Cały rok
Wg planu |
Wszystkie n – ki, dyrektor
odp. N - ki
|
|
PRACA ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
ZADANIA |
FORMA REALIZACJI |
TERMIN |
OSOBA ODP. |
UWAGI |
Przybliżenie założeń pracy placówki w środowisku lokalnym |
Zapraszanie innych placówek oświatowych na uroczystości przedszkolne, teatrzyki
Zapraszanie władz samorządowych do udziału w wydarzeniach przedszkola
Prezentowanie działalności przedszkola w lokalnej stronie i prasie
Udział dyrektora w spotkaniach Rady przedstawianie nurtujących problemów przedszkola |
Wg planu imprez i uroczystości
Cały rok
2 – 4 razy w roku |
Dyrektor Wszystkie n - ki |
|
Udział w akcjach charytatywnych na rzecz środowiska lokalnego
|
Udział dzieci w spotkaniach w Domu Opieki
Loteria fantowa z przeznaczeniem zebranych środków finansowych dla dzieci z ubogich rodzin, „Góra grosza” Organizacja dożywiania dzieci Pozyskiwanie sponsora na zakup odzieży oraz zbiórka odzieży dla potrzebujących |
Styczeń Wielkanoc
Marzec lub grudzień Cały rok
Cały rok |
Dyrektor Wszystkie n – ki dyrektor Opieka Społeczna
Komisja Alkoholowa Dyrektor ,rodzice sponsor n – ki |
|
Współpraca z gminnym Ośrodkiem kultury |
Uczestniczenie w imprezach organizowanych przez MOK Udział dzieci w organizowanych gminnych imprezach – parada , festiwal , |
Wg zaproszeń
Cały rok |
Dyrektor Wszystkie n – ki |
|
Współpraca z Biblioteką w Rabce |
Uczestniczenie w akcji społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”, słuchanie bajek czytanych przez pracowników biblioteki |
Wg zaproszeń
maj |
Dyrektor Wszystkie n – ki |
|
Współpraca Z Komendą Policji |
Uczestniczenie w akcji „ Bezpieczny przedszkolak” Organizowanie cyklicznych spotkań z funkcjonariuszami policji nt. „ Bezpieczeństwo w domu, przedszkolu, na podwórku i na drodze” Kontrola autobusów przed wyjazdem na wycieczki z dziećmi |
Wrzesień – październik
Wg planu spotkań
Wg planu wycieczek |
Dyrektor Wszystkie n – ki
|
|
Współpraca z Ośrodkiem Zdrowia |
Zapraszanie lekarzy na pogadanki z dziećmi i rodzicami nt. „ Jak zapobiegać częstym zachorowaniom ?” Uczestniczenie w kontrolach zdrowia dzieci z udziałem higienistki i lekarza
|
Wg zaproszeń
Wg planu spotkań 2 razy w roku |
Dyrektor Wszystkie n – ki
|
|
Współpraca z parafią |
Uczestniczenie dzieci w katechezie Udział dzieci w „Jasełkach”w kościele parafialnym |
2 razy w tygodniu Grudzień |
Dyrektor Wszystkie n – ki |
|
PLAN DZIAŁAŃ PRZEDSZKOLA
1. OBSZAR I. DZIAŁALNOŚĆ DYDAKTYCZNA , WYCHOWAWCZA I OPIEKUŃCZA ORAZ INNA DZIAŁALNOŚĆ STATUTOWA PRZEDSZKOLA
Wymaganie 1.1. Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności
Zakładane cele:
- W przedszkolu funkcjonuje system diagnozowania i oceniania rozwoju dzieci – poziomu wiedzy i umiejętności,
- Dzieci nabywają umiejętności określone w podstawie programowej.
- Dzieci nabywają wiedzę i umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy.
Kryteria sukcesu:
- Przedszkole posiada wypracowaną procedurę diagnozowania rozwoju dziecka
- W przedszkolu diagnozuje się i analizuje osiągnięcia dzieci, uwzględniając ich możliwości rozwojowe, formułuje się i wdraża wnioski z tych analiz. Wdrożone wnioski przyczyniają się do rozwijania umiejętności dzieci.
- Dzieci posiadają umiejętności określone w podstawie programowej
- Dzieci znają zasady pierwszej pomocy
Zadania do realizacji
Zadania dotyczące diagnozy
L.p. |
Zadanie – rodzaj zadania |
Formy realizacji |
Niezbędne środki |
Termin realizacji |
Osoba odpowiedzialna realizatorzy |
Dokumentacja zadania-potwierdzająca realizację |
1. |
Diagnozowanie i analizowanie osiągnięć dzieci z zakresu realizacji podstawy programowej |
Prowadzenie obserwacji rozwoju dziecka |
Materiały do badania rozwoju dzieci |
Do 30 października
|
Nauczyciele wszystkich grup
|
Protokoły rad pedagogicznych Dokumentacja nauczycieli |
diagnoza gotowości szkolnej dziecka |
Arkusz badania gotowości szkolnej z potrzebnymi materiałami |
30 kwiecień
|
Nauczyciele grup dzieci 5-6-letnich |
Protokoły rad pedagogicznych Arkusz badania gotowości szkolnej |
L.p. |
Zadanie – rodzaj zadania |
Formy realizacji |
Niezbędne środki |
Termin realizacji |
Osoba odpowiedzialna realizatorzy |
Dokumentacja zadania-potwierdzająca realizację |
2. |
Wdrażanie wniosków z analizy osiągnięć dzieci do pracy z dzieckiem |
Praca indywidualna dzieckiem, Udział w zajęciach logoped. Udział w zajęciach dydaktyczno-wyrównaw |
Pomoce dydaktyczne do pracy indywidualne |
Po zakończeniu obserwacji i diagnozy gotowości szkolnej |
Wszyscy nauczyciele, Nauczyciel logopeda Nauczyciel prowadzący zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze |
Zeszyt pracy korekcyjno - wyrównawczej Dziennik nauczyciela logopedy Protokoły rad pedagogicznych |
3. |
Przekazanie rodzicom dzieci 5-cio i 6-letnich informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole |
Indywidualne rozmowy z rodzicami |
Informacja pisemna Wypełnione arkusze potwierdza-jące przeprowa-dzenie badania gotowości szkolnej |
X I IV |
Nauczyciele grup dzieci 5-6-letnich |
Ksero informacji pisemnej dla rodzica zawierająca datę i podpis rodzica. |
Wymaganie 1.3. Respektowane są normy społeczne
Przedszkole podejmuje działania wychowawcze mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmocnienie właściwych zachowań. Działania wychowawcze analizuje się, ocenia ich skuteczność oraz modyfikuje w razie potrzeby
Zakładane cele:
- kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych,
- wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych
Kryteria sukcesu:
- skuteczne wdrożenie programu wychowawczego
- dzieci mają świadomość zagrożeń na jakie mogą być narażone, znają sposoby radzenia sobie w razie ich wystąpienia
- potrafią bezpiecznie się bawić,
- rozumieją związki przyczynowo-skutkowe wynikające z nieprzemyślanych zachowań,
- Potrafią wezwać pomoc osoby dorosłej
- Potrafią wezwać pogotowie ratunkowe lub straż pożarną
- Dzieci znają podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy.
Zadania do realizacji
L.p. |
Zadanie – rodzaj zadania |
Formy realizacji |
Niezbędne środki |
Termin realizacji |
Osoba odpowiedzialna realizatorzy |
Dokumentacja zadania-potwierdzająca realizację |
1. |
Edukacja dzieci z zakresu zasad udzielania pierwszej pomocy – zapoznanie dzieci z podstawowymi czynnościami ratowniczymi w warunkach nieobecności osób starszych. |
1.Zajęcia organizowane przez nauczyciela. 2. Scenki grane przez dzieci i dorosłego 3. Zabawy 4. Pokazy właściwych zachowań 5. Konkursy w grupie 6. Przedstawienia teatralne
|
Kolorowanki, puzzle Plakaty Plansze edukacyjne Bajki wychowawcze |
Od września do czerwca |
Wszyscy nauczyciele |
Zapisy w dzienniku zajęć przedszkola Plany miesięczne Sprawozdania nauczyciela |
2. |
Organizowanie spotkań z przedstawicielami instytucji |
Spotkania z: Strażą Pożarną Policją Lekarzem lub pielęgniarką
|
|
Wg ustalon, terminów w ciągu roku |
Dyrektor oraz nauczycielki:
|
Zapisy w dzienniku zajęć Kronika przedszkolna |
3. |
Organizowanie szkoleń z zakresu udzielania pierwszej pomocy dla pracowników przedszkola
|
Szkolenie, Zaproszenie chętnych rodziców
|
|
Wg ustalon. terminów w ciągu roku |
Dyrektor |
Zaświadczenia udziału w szkoleniu
|
2. OBSZAR II: PROCESY ZACHODZĄCE W PRZEDSZKOLU
Wymaganie 2.1. Przedszkole ma koncepcję pracy
Zakładane cele:
- Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy.
- W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.
Kryteria sukcesu:
- koncepcja pracy przedszkola jest akceptowana przez wszystkich członków społeczności przedszkolnej: dzieci, rodziców i pracowników przedszkola, oraz organu prowadzącego,
- Realizacja zadań zawartych w koncepcji pracy przedszkola sprzyja doskonaleniu procesów edukacyjnych i wychowawczych oraz ulepszeniu i doposażeniu bazy przedszkola.
Zadania do realizacji
L.p. |
Zadanie – rodzaj zadania |
Formy realizacji |
Niezbędne środki |
Termin realizacji |
Osoba odpowiedzialna realizatorzy |
Dokumentacja zadania-potwierdzająca realizację |
1. |
Opracowanie koncepcji pracy przedszkola na lata 2011-2014 |
Spotkania nauczycieli w ramach WDN-u oraz posiedzenie Rady Pedagogicznej
|
Komputer Papier drukarka |
Sierpień 2011 |
Dyrektor Wszyscy nauczyciele |
Protokoły rad pedagogicznych Koncepcja pracy przedszkola |
2. |
Zapoznanie rodziców z koncepcją pracy przedszkola
|
Zebrania ogólne z rodzicami,
|
|
wrzesień 2011 |
Dyrektor nauczyciele |
Protokół zebrań z rodzicami
|
Wymaganie 2.2. Oferta zajęć umożliwia realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego
Zakładane cele:
W przedszkolu są rozwijane i kształtowane zainteresowania dzieci, w tym szczególnie zainteresowania artystyczne
Kryteria sukcesu:
Dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach oferowanych przez nasze przedszkole.
Dzieci zaspakajają potrzebę tworzenia, działania i doświadczenia.
- Rodzice aprobują proponowaną i realizowaną ofertę zajęć.
- Nauczyciele są zadowoleni, mają poczucie sukcesu i osiągnięcia celu.
- Władze oświatowe dostrzegają zaangażowanie kadry pedagogicznej i wspierają w działaniach.
Zadania do realizacji:
L.p. |
Zadanie – rodzaj zadania |
Formy realizacji |
Niezbędne środki |
Termin realizacji |
Osoba odpowiedzialna realizatorzy |
Dokumentacja zadania-potwierdzająca realizację |
1. |
Zapoznanie rodziców z ofertą zajęć płatnych i bezpłatnych
|
Nauczyciele |
Oferta zajęć Tablica ogłoszeń |
15 września
|
Dyrektor |
Zeszyty spotkań z rodzicami |
2. |
Uczestnictwo dzieci w proponowanych zajęciach |
Zajęcia |
Karty pracy podręczniki Przybory, narzędzia
|
Cały rok |
Nauczyciele. prowadzący zajęcia |
Dzienniki zajęć |
3. |
Udział rodziców w zajęciach otwartych, uroczystościach ,przedstawieniach |
Dostosowanie metod pracy do zajęć |
Pomoce i środki dydaktyczne |
Cały rok |
Nauczyciele prowadzący zajęcia |
Dziennik zajęć kronika |
Wymaganie 2.5. Prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych.
Zakładane cele:
- zapoznanie nauczycieli z nowymi założeniami pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu
- dostosowanie działań przedszkola do możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci,
Kryteria sukcesu:
- realizacja programu wsparcia dla dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych oraz programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka pozwala na osiąganie sukcesów przez dzieci,
Zadania do realizacji:
L.p. |
Zadanie – rodzaj zadania |
Formy realizacji |
Niezbędne środki |
Termin realizacji |
Osoba odpowiedzialna realizatorzy |
Dokumentacja zadania-potwierdzająca realizację |
1. |
Zapoznanie nauczycieli z nowymi założeniami pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu.
|
Rada Pedagogiczna |
Rozporządz w sprawie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
września
|
Dyrektor |
Protokoły rad pedagogiczny. |
2. |
Opracowanie programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka |
Nauczyciel sam przygotowuje i przedstawia do zatwierdzenia dyrektorowi |
Komputer Kartki drukarka |
Data wpłynięcia opinii |
Nauczyciele specjaliści |
Zatwierdzony przez dyrektora program |
3. |
Realizacja programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. |
Dostosowanie metod pracy |
Pomoce i środki dydaktyczne określone w programie |
Cały rok |
Nauczyciele specjaliści |
Dziennik zajęć dodatkowych (pracy indywidualnej) |
4. |
Realizacja planu działąń dla dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych.
|
Praca indywidualna Praca w zespole Zajęcia grupowe
|
Opinie ,obserwacje Spostrzeżenia |
Cały rok |
Zespół pomocy psych. |
Dziennik zajęć indywidualnych, Protokoły rad peda
|
3. OBSZAR III. : FUNKCJONOWANIE PRZEDSZKOLA W ŚRODOWISKU LOKALNYM Z UWZGLĘDNIENIEM WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
Wymaganie 3.1. Wykorzystywane są zasoby środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju
Wymaganie 3.4. Rodzice są partnerami przedszkola
Zakładane cele:
Przedszkole prowadzi współpracę ze środowiskiem lokalnym, w tym szczególnie współpracę z rodzicami
Kryteria sukcesu:
- Przedszkole podejmuje inicjatywy na rzecz środowiska, w swoich działaniach uwzględnia możliwości i potrzeby środowiska.
- Placówka współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku. Współpraca ta wpływa korzystnie na rozwój dzieci.
- Przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy.
- Wspiera rodziców w wychowaniu dzieci.
- Rodzice współdecydują w sprawach przedszkola i uczestniczą w podejmowanych działaniach
Zadania do realizacji:
L.p. |
Zadanie – rodzaj zadania |
Formy realizacji |
Niezbędne środki |
Termin realizacji |
Osoba odpowiedzialna realizatorzy |
Dokumentacja zadania-potwierdzająca realizację |
1. |
Zapoznanie rodziców szeroka ofertą współpracy z środowiskiem lokalnym i rodzicami |
Zebrania grupowe |
Przygotowana oferta Strona internetowa folder |
września
|
Dyrektor. Nauczyciele wszystkich grup |
Zeszyty spotkań z rodzicami |
2. |
Opracowanie planu spotkań z rodzicami, harmonogramu współpracy ze środowiskiem |
Plan pracy z rodizcami |
Komputer Kartki drukarka |
|
Nauczyciele. |
Zatwierdzony przez dyrektora plan harmonogram |
3. |
Realizacja planu i harmonogramu współpracy. |
Wszystkie formy |
Pomoce i środki dydaktyczne określone w planie |
Cały rok |
Nauczyciele. |
Zeszyt spotkań Sprawozdania Kronika |
4. |
Informacja zwrotna od rodziców, przedstawicieli środowiska lokalnego
|
Ankieta Rozmowy |
Kwestionariusz ankiety
|
Maj |
Nauczyciele |
Wyniki ankiety |
OBSZAR IV. ZARZĄDZANIE PRZEDSZKOLEM
Wymaganie 4.3. Przedszkole ma odpowiednie warunki lokalowe i wyposażenie
Zakładane cele:
- Podejmowanie działań wzbogacających warunki lokalowe i wyposażenie przedszkola w celu poprawy warunków realizacji przyjętych w przedszkolu programów wychowania przedszkolnego,
- Zwiększenie bezpieczeństwa dzieci oraz ochrona mienia przedszkolnego.
Kryteria sukcesu:
- Nowoczesny plac zabaw dla przedszkolaków, zapewniający bezpieczne i atrakcyjne warunki do zabawy,
- Nowe mebelki do sal, wykładziny– polepszenie estetyki tych pomieszczeń
- Działający sprawnie monitoring zapewniający ochronę mienia przedszkolnego i ubrań dzieci w szatni,
Zadania do realizacji
Zadania z zakresu bazy przedszkola
L.p. |
Zadanie – rodzaj zadania |
Formy realizacji |
Niezbędne środki |
Termin realizacji |
Osoba odpowiedzialna realizatorzy |
Dokumentacja zadania-potwierdzająca realizację |
1. |
Wykonanie placu zabaw dla dzieci |
Zebranie kosztorysów planowany. prac potencjalny. Wykonaw.
Zaplanowanie środków finansowych w planie finansowym przedszkola na rok 2012.
|
Otrzymanie środków finansowych na realizację zadań i zapewnienie ich w budżecie gminy
|
Lipiec-sierpień 2012 |
Dyrektor Organ prowadzący |
Przekazanie sprzętu, |
2. |
Wymiana mebli i wykładziny w salach zajęć |
Lipiec-sierpień 2013 |
Dyrektor Organ prowadzący |
Faktury |
||
3. |
Założenie monitoringu wewnętrznego (szatnia dzieci) oraz w ogrodzie przedszkolnym. |
Styczeń-luty 2014 |
Dyrektor Organ prowadzący |
Protokół odbioru robót |
MONITORING, OKRESOWA EWALUACJA
Monitorowanie i ewaluacja podejmowanych działań określonych w koncepcji pracy przedszkola będzie odbywać się zgodnie z harmonogramem i planem ewaluacji wewnętrznej.
SPRZYMIERZEŃCY PRZEDSZKOLA
L.P. |
Zakres działań ujętych w koncepcji |
Sprzymierzeńcy |
Zakres pomocy lub wsparcia |
1. |
System diagnozowania rozwoju dziecka. |
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Specjalista – nauczyciel logopeda |
Pomoc merytoryczna |
2. |
Realizacja programu wychowawczego i profilaktyki |
Straż Pożarna Ratownicy Policja Lekarz Pielęgniarka |
|
Organ prowadzący |
Zapewnienie środków finansowych potrzebnych do realizacji planowanych działań |
||
3. |
Działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych |
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Specjalista – nauczyciel logopeda |
Pomoc merytoryczna |
4. |
Działania wzbogacające warunki lokalowe i wyposażenie przedszkola oraz zwiększające bezpieczeństwo dzieci i ochronę mienia przedszkolnego
|
Organ prowadzący Sponsorzy Darczyńcy Rodzice |
Zapewnienie niezbędnych środków finansowych |
Koncepcja pracy przedszkola została przyjęta uchwałą nr02/29/08/2011- Rady Pedagogicznej Przedszkola w Chabówce oraz uchwałą Rady Rodziców